About Me

My photo
Aku Kert. Panggil je aku Kert. Toksah tanya banyak.

Saturday, November 30, 2013

perubahan

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

Assalamualaikum...

Mai kawan2 aku nak cegheta pasal seorang lelaki jadian. Erk.. No offense kawan2. Aku takda masalah berkawan dengan korang. Ni cerita pasal aku. Aku. A-K-U

Aku perempuan (damn girl, sume orang tau kot). Tapi aku kasar, suara kasar, perwatakan ganas, penggunaan perkataan dan ayat kurang/tak senonoh dan sebagainya. Pendek kata aku tomboi la (senang cite). 

I used to free hair. Like this, maybe pendek lagi;

(gambar sekadar hiasan)

Aku mungkin kasar, ganas, hati kering(?) Tapi aku BUKAN pengkid. Mungkin dulu aku hampir terjebak sebab aku tak pernah ada perasaan sikit pon kat lelaki (sekarang pon. da ada sikit la kot..haha) and most of my friends are among them, so tak heranla kan kalau aku ada terpengaruh sana sini? 

(gambar sekadar hiasan)

Tapi Tuhan tu Maha Besar, Maha Penyayang. Subhanallah. Dia tarik aku dari sume tu by fating(ada ke perkataan ni?) me to further studies. Sorang2, jao dari kampung halaman, jao dari faktor2 negatif. Ditakdirkan aku berkenalan dan berkawan dengan ramai kawan2 perempuan yang betul2 perempuan, bukan perempuan jadian, bukan lelaki jadian dan perkara tersebut berjaya merubah aku sikit demi sikit. Gradually, i grew my hair longer and longer and longer. Learn how to speaks politely, change from baggy tshirt, jeans, suar track, slipar jamban and sneakers to baju kurung, blaus, sandals and ladies shoes (sampai sekarang aku masih tak reti pakai heels).

(gambar sekadar hiasan)

At one moment, tak lama lepas tu aku mula blajar pakai tudung. Pakai tudung pegi kuliah je awal2 dulu. Lepak warong free hair lagi. Naik second year da pandai segan bila jumpa kawan2 kt luar aku free hair. Start pada tu mula kua pakai cap, pastu tudung. Masih belum sempurna lagi (wait, no human exists that are perfect right?). Baju masih lengan pendek (dulu tak suka lengan panjang sebab kuat bepeluh), tudung masih singkat, perangai masih macam hampeh dsb. 

Sekarang Alhamdulillah. Tudung da tutup dada, baju lengan panjang cuma kaki je masih belum berstokin, sua masih jeans, slipar masih jamban. Aku masih berusaha. Sapa tau mungkin satu hari nanti aku akan berubah seperti ini;
(gambar sekadar hiasan)

Atau ini? InshaaAllah...
 
(gambar sekadar hiasan)

Jadi kepada mereka yang kt luar sana, kalau nak berubah tu belum terlambat. But hey, we don't need to change drastically or dramatically. Slow2 la. Bukan ke dalam agama Islam tiada paksaan? Cumanya kadang2 kita kena paksa diri kita untuk buat sesuatu yang membawa ke arah kebaikan. Jangan keluarkan ayat belum sampai masa ataupun buatpa buat kalau tak ikhlas. Kadang2 kita kena paksa untuk ikhlas (mcm kena kawin paksa, lama2 syg jgk kan??). Takkan nak tunggu malaikat maut ketuk pintu baru nak berubah, betoi dak?

*cerita ini tiada kaitan dengan yang hidup mahupun yang telah meninggal dunia*

kbai.

No comments:

Post a Comment