About Me

My photo
Aku Kert. Panggil je aku Kert. Toksah tanya banyak.

Sunday, July 6, 2014

hilang

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani

Assalamualaikum….

pernah tak korang mengalami peristiwa kehilangan? either kehilangan barang atau orang. i do. both. kehilangan barang, countless. da tak terkira, tak ingat da barang apa yang hilang. kehilangan orang, few times. most of the time, i was absent or in the situation where i'm not there.

grandparent aku tinggal sorang je. lg 3 da meninggal. sorang masa aku darjah 6. arwah atok belah abah (which we called atok panjang). that time aku da pindah johor masa pertengahan tahun. tinggal kt rumah atok belah mak which stated in the same village. few blocks away from rumah atok panjang. skola kt kampung hanya semata2 utk amek upsr. balik skola abang jemput. sampai rumah abang suruh letak je beg pastu "kua balik kita pegi rumah atas". aku pon tertanya2 mana pegi sume orang kt rumah. then sampai2 je, tgk ramai sgt kt rumah. without tears to shed, what can a 12 years old girl can do?

a year past, da pindah segamat masa tu. abah dpt call atok belah mak (which we called atok gemok) had past away. aku tgh makan, mak kt dapo, adik tgk tv, angah kt kolej, abang kt penang. and yup, that day was school day. terkedu, hilang selera makan, tiba2 mata berlinang. mak da pengsan. sampai rumah atok gemok, everyone were shut. no cries, no sobbing, no talking. just silence fills the house. feels the sadness, but not much. don't know why. maybe i was born with no feelings like sadness i guess.

few years back, i was a freshman at unimas. final exam, first semester. balik exam, da maghrib (sarawak maghrib awal). npon aku abes bateri. luckily, abang ada simpan no salah sorang housemate aku (our residential college sorta apartment-like). bila aku tak dapat dihubungi, abang call amy. that time abang  ckp slow je. takot aku terkejut barangkali. news on my grandma's death (nenek belah abah, the one we called nek mi). aku tak rapat dgn arwah, tp aku mmg nak sgt rapat dgn arwah. tp hajat aku tak kesampaian. sepatutnya kalau kita tak rapat dgn seseorang, then we shouldn't feel anything right? or at least terasa sket la. tp aku rasa betul2 kehilangan. and the third death happened in my family, that's the first time i cried out loud. cried in my conscious, cried in my sleep. nak balik, tp abah tak bg sbb tgh exam.

ketiga2 kehilangan aku alami di mana aku tak ada kat tempat tu, waktu tu, tanpa sempat mintak ampun, mohon maaf. bnyk dosa aku kt arwah. sekarang aku hanya dpt sedekahkan doa2 je supaya roh mereka dicucuri rahmat.

few days ago i got a nightmare. my mom died. aku tgh praktikal (like right now). angah tepon soh balik kampung. hulur kt aku sepucuk surat. feels like real. tersentak matahari da keluar.  i even cried in my sleep. bangun2 kesat airmata. nak call mak tp krdt plak abes. ajk abang balik kampung, tiba2 msg masuk from mak. thank GOD. thank you Ya Allah.. satu2nya moment yang aku takkan dapat tahan adalah bila kehilangan orang2 yang paling aku sayang, mak and abah and my siblings. aku cuma berdoa, berharap aku sempat berbakti pada diorang, balas jasa, budi diorang selama melahirkan, membesarkan, menjaga, bg aku pendidikan. berharap aku sempat mintak ampun maaf kt diorang before diorang pergi ataupun aku sendiri yang pergi menghadap Illahi.

Doa kesejahteraan keluarga:

ربنا هب لنا من أزواجنا وذرياتنا قرة أعين واجعلنا للمتقين اماما

"Wahai Tuhan kami, anugerahkan kepada kami pasangan-pasangan 
dan zuriat keturunan kami, perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, 
dan jadikanlah kami imam / ikutan bagi orang-orang yang bertaqwa. 
Ya Allah.... 
Jadikanlah pasangan kami... 
Pembantu kami dalam melakukan ketaatan kepada-Mu... 
Kekalkanlah kasih sayang kami hingga ke syurga-Mu... 
Tunjukilah kami jalan keluar .... 
Terhadap masalah-masalah yang kami hadapi .... 
Hanya kepadaMu tempat kami mengadu ... 
Engkau Maha Berkuasa membuka hati-hati manusia... 
Jadikanlah anak-anak kami zuriat yang soleh... 
Lembutkanlah hati-hati mereka ... 
Masukkanlah Nuur HidayahMu ke dalam hati mereka... 
Ya Allah , 
Ampunilah dosa kami di atas kelalaian kami dalam mendidik mereka mengenali-Mu... 
Jauhkanlah mereka daripada pengaruh-pengaruh... 
Yang merosakkan akhlak dan aqidah mereka... 
Jauhkanlah mereka daripada kawan-kawan yang jahat ... 
Kurniakanlah kami kekuatan untuk terus menasihati dan mendoakan mereka ... 
Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa menunaikan solat ... 
Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa ringan melakukan ketaatan kepada-Mu ... 
Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa mendoakan kami ketika kami berada di dalam kubur...."

Doa kesejahteraan ibu bapa:


kepada yang kehilangan, sama ada dah lama atau baru2 ni, aku ucapkan takziah. sedekahkan la Al-Fatihah buat mereka yang dah pergi. kita yang hidup kena teruskan hidup, selagi Allah belum tarik nyawa kita.

*Daripada Dia kita datang, Kepada Dia kita kembali*


No comments:

Post a Comment