About Me

My photo
Aku Kert. Panggil je aku Kert. Toksah tanya banyak.

Tuesday, July 1, 2014

dugaan puasa kedua

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani

Assalamualaikum….

*haaa..agak da berapa hari kau tak jejak jari kt sini kert?? kata nak tulis 3-4 entry sehari. tp ni 3-4 hari satu entry pon susah nak nmpk. apakah???*

oh ya..sebelum tu, da 3 hari kita berpuasa kan? Selamat menyambut bulan Ramadan al-Mubarak.

tgk org cerita pasal puasa aku pon nak cerita jgk la kannn... aku tak ingat bila aku mula belajar berpuasa. seingat aku masa tu aku belum sekolah, dan masih menetap kt PD. ingat lg mak buat donat, tinggal bape jam je lg nak buka da ngap donat tu. ekekek. biasalah, baru nak blaja puasa. tp harini aku bukan nak cerita pasal mula2 aku blaja puasa bagai, aku nak cerita pasal semalam punya cerita yakni hari kedua puasa tahun ni.

macam biasa, abang amek aku balik keje. singgah la kt bazar ramadan. beli karipap ngan donat sambal pastu abang tarik aku ajk try nasi beriyani kt gerai kt tanah lapang depan sana(kalau aku ckp tmpt pon belum tentu anda semua tau ye dak?). aku on jela. sampai kt sana, tgk lauk mcm sedap. harga pon standard la beriyani ayam rm7, daging rm8. tp yang mendukacitakan nya tu, kosong. nasi dan ayam. takda dalca, takda kuah. tak tau la kalau mmg takda kuah dalca tu atau pon makcik tu terlupa letak. hurm..

tiba masa nak buka,

"td kau borak dgn nenek kan, nenek masak apa buka?"

"tuka asam pedas"

".............(sambil senyum2)"

"apahal?nak mntk kuah la tu"

"pandai. pegi mntk kuah weyh, abang nk kuah je. ckp kt nenek tak nak isi lauk. kuah saje. bwk mangkuk biru tu"

"whatta?da agak da mesti aku yg kena gi mntk"

dan dgn tebal mukanya aku pegi mntk kuah kt rumah nenek. (note: rumah nenek dgn rumah aku seberang parit je). 

malu yaa amattt.... nmpk sgt anak dara balik keje tak masak mntk kuah kt rumah nenek padahal da beli makanan utk buka. bedabel2 la malu tu...Ya Tuhan....

huhuhuhuhuhhhhh

well, past is past. nasi dgn ayam tersebut da selamat da pon dlm perut kami..hewhewhew...

abang, if you happen to read this entry even once, i swear. aku takkan ikot ckp kau pegi mntk lauk waima kuah skalipun kt rumah nenek atau rumah sapa2. kau nak pegi mntk sendiri. huh!!

and that's that's..pengajaran, kau penat macam mana skalipun, balik keje mesti masak. jgn berharap lauk kedai je. tak kira la kau laki ke pompuan.

babai.

No comments:

Post a Comment