About Me

My photo
Aku Kert. Panggil je aku Kert. Toksah tanya banyak.

Wednesday, July 2, 2014

kisah aku, abang, motor dan bulan ramadan

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani

Assalamualaikum….

orang ckp, kalau bwk motor tak sah kalau tak jatuh, tergolek, eksiden etc... at least skali la... aku pon ada pengalaman jatuh motor jgk. 1st time jatuh motor masa kt sekolah memandu time nak amek lesen dulu.masa tu form 4 kalau tak silap. betaun2 bwk moto tak penah jatuh tiba2 kt situ plak jatuh.. haha.. dua taun lepas jatuh motor dgn adik, aku yg bwk. turun bukit berlubang berbatu, tiba2 ada makcik bwk motor ni laju je naik bukit. nak mengelak makcik tu, nak mengelak lubang batu tu, aku pon hentam pokok getah orang.. hewhewhew... paling latest kes semalam. semalam hari ketiga bulan Ramadan 1435H. tragedi lg. first time jatuh motor dgn abang. abang bwk aku bonceng. balik keje, balik bazar, nak balik buka kt rumah, nak masak. masa tu da pukul 6.30 pm (sempat tgk jam lg.huh!). suka2 sgt bwk moto main2 sekali tegolek kt selekoh kebun toreh org. dua2 tersagat kt jln. abang luka teruk. tak keje dia malam td. aku luka sikit je, cuma seluar koyak sikit. air tebu satu bungkus bocor. motor tesadai dlm semak. da la baru lepas hujan, jln berbatu berpasir. kesian kt abang laa. aku ajk pegi check skali anta aku keje(praktikal) dia tak nak. ntah malam ni keje ke tak agaknya. pagi td pon slow je bwk moto.

abang yg selama ni bwk motor macam hape pon boleh tegolek. tegolek dgn aku plak tu. huishhhh

aku tak da luka terok2. calar balar sikit la kt tgn ngan kaki. masa jatuh tu tak rasa apa2. balik rumah siap masak baru rasa sengal kt kaki ngan tgn. tula, semalam eksyen. abah tnya ada sakit luka kt mana2 tak ckp takda. belagak kuat. arini amek kau. nak angkat tgn kiri tinggi2 pon nk kena ampu dgn tgn kanan. kaki da nmpk bengkak.

bulan ramadan bulan yang mulia. pahala berganda, doa diterima. tp kalau kau buat benda tak baik, Allah balas cash je kt kau. sentiasa la beringat. jgn asek nk main je tak kira masa. aku ngan abang da dpt pengajaran dia. anda yg kt luar sana tu jgn tunggu da jadi baru nak amek pengajaran. jadikan pengalaman orang lain sebagai iktibar bg diri sendiri jgk.

dokter ada kt klinik pukul 12.

jam baru pkul 11.22..

tangan da start bisa2..

perut da nyanyi lagu rock.

waktu berbuka jauh lg.

lambatnya masa berlalu.................................................

No comments:

Post a Comment